Wednesday 22 December 2010

Dockhus

Nu är julklappen till min dotter klar! Det har varit ett jätteroligt projekt men det blev lite stressigt att få det klart i tid... Jag köpte ett gammalt dockhus på loppis förr-förra sommaren för 5 kr. Det var verkligen i dåligt skick och det kostade en slant att rusta upp. Så mycket att det nog för många hade känts mer vettigt att köpa ett nytt. Men är man en pyslare så är man. Och har man en bestämd uppfattning om färger och stil så går det ju inte att köpa något färdigt :)

Så här blev resultatet! Jag har använt scrapbookingpapper till både tapeter och golv. Och det har gått åt många lager färg... Det mesta som är i tyg har jag sytt själv - jag har även bytt tyg på möbler som är nyköpta.


Så här såg dockhuset ut innan renoveringen började: (Jag hade börjat måla lite uppe till vänster när jag kom på att jag skulle ta ett foto.)


Här kommer en liten tjuvtitt in i respektive rum för de som är mer intresserade:


Badrum: Fondväggen är Riddersholm Design: Vintage Pink 'Violet'. Golvet är från en tapetbok med utgångna tapeter som jag fick i färghandeln. Inredningen är nyköpt från Lundby.


Barnrum: Fondväggen är tapetserad med October Afternoon: Seaside 'Beach Chair'. Golvet är Crate Paper: Restoration 'Refinish'. Våningsängen och rittavlan har jag haft när jag var barn (sängen målades vit). Sängkläderna har jag sytt av tyg från Stoff & Stil. Leksakerna är köpta på Netto. Tavlan är från Lundby men jag har satt in en ny bild som är utklippt från Basic Gray: Max & Whiskers 'Lightning'.


Sovrum: Fondväggen är tapetserad med October Afternoon: Seaside 'Sandcastle'. Golvet är Crate Paper: Restoration 'Refinish'. Sängen och klädskåpet är mina gamla. Sängen var snirklig i formen men jag ändrade den m.h.a. rasp och sandpapper. Sedan fick de båda några lager vit färg. Sängborden har jag sågat till och byggt själv. Spegel, tavla och kattkorg med katt kommer från Lundby. Sängläderna är sydda av tyg från Stoff & Stil. Mattan är en liten duk som är köpt på loppis.


Kök: Fondväggen är Riddersholm Design: Turquoise Hill's 'Tess'. Golvet är Crate Paper: Restoration 'Refinish'. All inredning och möbler är från Lundby. Duken på bordet är en liten duk från loppis.


Vardagsrummet stötte jag på lite problem med. Jag hade beställt både scrapbookingpapper och dockmöbler på nätet och när det kom visade det sig att soffan var cerise och inte röd som jag trodde. Så plötsligt stod jag där med rödmönstrad tapet, cerise soffa, orangerött piano och tegelfärgad öppen spis. Och ingen tid att handla varken papper, färg eller möbler... Så det var till att tänka om. Men utmaningar är kul och nu tycker jag att det har blivit så mysigt att jag skulle vilja flytta in själv!

Fondväggen är Pink Paislee: 365 Degrees Collection 'Dream Big'. Golvet är Crate Paper: Restoration 'Refinish'. Soffa, matta, soffbord och puff är från Lundby men jag har klätt om soffkuddarna och puffen i nytt tyg (bl.a. från Stoff & Stil). Pianot som jag hade sedan innan blev svart liksom nederdelen av öppna spisen. Pallen fanns också sedan innan och den fick ny färg och nytt tyg.Vedstället har jag byggt själv av glasspinnar och veden är klippta grenar från trädgården. Tavlorna är från Lundby men har fått bilder från Crafty Secrets: Heartwarming Vintage Collection 'Seasonal Images & Journaling Notes'.

Slutligen kommer här bilder från utsidan före och efter. För att få effekten av putsad fasad så har jag blandat i lite sand i den vita färgen. (Eftersom allt var fruset ute så är detta sand som har silats bort från det grus som finns i speciallådor ute för att grusa hala backar.)



Ja, så nu har julefriden lagt sig här i huset. Nu kan tomten komma!

5 comments:

  1. Hej,
    Fint dockhus, jag håller också på att "renovera" mitt gamla dockhus som jag hade när jag var barn och har letat efter golvmaterial. Dina trägolv ser fina ut och jag undrar vart jag kan få tag på detta papper. Jag bor utanför Lund.
    Maila gärna svar till:
    jmwittstrom@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Oh wow! What a gorgeous doll house!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Wonderful ,What a lovely doll house! BookMyEssay offers expert
    Dissertation Writing Help, ensuring impeccable research, flawless structure, and on-time delivery. Elevate your academic journey with our trusted assistance. Your success, our priority.

    ReplyDelete
  4. What a gorgeous doll house! Qdexi Technology is a top
    SEO marketing agency, boosting online visibility and organic traffic. Expertise in SEO strategies, content optimization, and result-driven digital marketing solutions.

    ReplyDelete
  5. Fantastic, what a gorgeous doll house! Looking to
    Hire Freelancer Next.js project? Explore PAPERUB, your go-to platform for skilled Next.js developers. Get started today and bring your web ideas to life!

    ReplyDelete

Thanks for leaving a comment! It really makes my day!!!