Wednesday 12 January 2011

Fika


Det här är en layout som jag har gjort till en utmaning på ARTastic Challenge Blog. Utmaningen innebar att man skulle inspireras av Renoirs målning 'Luncheon of the Boating Party'. Dessutom skulle man ha med någon slags firande, minst tre personer samt mat någonstans på layouten. Jag tänkte direkt på en av min dotters favoritlekar - att ordna fika eller picknick för hennes mjukdjur och dockor. Här har hon tagit soffbordet i besittning och dragit dit allt som går att sitta på... Förutom älgen och dockorna som syns så var även nallen, apan och katten inbjudna denna gången.

'Luncheon of the Boating Party'

Det jag tycker är roligast med ARTastics utmaningar är att försöka fånga själva känslan i målningen. Här har jag velat få in känslan av lite natur, äldre tider samt lite dekadens.

Det första jag tänkte på var att jag ville ha ett tygtak i gult och rött. Jag valde att göra det själv eftersom jag ville ha den operfekta lite barnsliga känsla som det ger. Jag ritade upp hur jag ville ha det på ett bakplåtspapper och sedan förde jag över det till vit cardstock. Den ritade jag sedan gula och röda ränder på. Sist hade jag på svagt med Ink 'Walnut Stain' för att den skulle se "äldre" ut i färgerna. Naturligtvis passade jag på att använda högtalarbenen som råkade ha kommit med på fotot till stolpar åt tygtaket.

Bakgrunden valde jag dels för att den passade i färg till fotot och dels för att färgen kunde ge lite känsla av natur. Det är ett gammalt papper från My Minds Eye (Full of Spunk 'Spunky Dots') som jag nyligen köpte på rea och aldrig trodde att jag skulle använda... På den har jag sprejat med Memories Mists 'Liquid Pine' och använt en mask från Prima. Tekannorna är utskurna från Graphic 45:s Playtime Past Collection 'Mary Mary Quite Contrary'. Fotomattan och spetsarna är från Basic Grays Curio ('Estate' respektive 'Cabriole'). Bandet är 'Small Organza Roses Ribbon: Olive' från Maya Road. Stickers (med hotellmotiv) är från Tim Holtz och journaling och små stickers är från Crate 'Restoration'.

2 comments:

  1. i love this page great take on the challenge to.
    byebye,lean

    ReplyDelete
  2. I just found you through Artastic, loving your pages!
    M

    ReplyDelete

Thanks for leaving a comment! It really makes my day!!!